Města a obce mají šanci na ekologičtější veřejnou dopravu

10. 06. 2019 | Moravskoslezský kraj

Ministerstvo pro místní rozvoj před pár dny vyhlásilo výzvu na nízkoemisní a bezemisní vozidla pro uhelné regiony, která je zaměřena na podporu nákupu těchto vozidel pro veřejnou dopravu ve strukturálně postižených krajích. Města v Moravskoslezském, Ústeckém a Karlovarském kraji tak mají šanci na kvalitnější a ekologičtější dopravu. Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka vysvětluje, jaké záměry v této oblasti má Moravskoslezský kraj.

Celý článek

Co si od vypsané výzvy slibujete?

Začnu jinak, v našem kraji v minulosti dominovalo znečištění ovzduší těžkým průmyslem. V posledních letech to už ale byla lokální topeniště a nyní je to doprava. Hlavní podniky v našem kraji ArcelorMittal, Vítkovice nebo Třinecké železárny investovaly mnoho prostředků do odprášení a jiných ekologických opatření, díky kterým jsou dnes na jednom a půl procentu toho, co do ovzduší vypouštěly před třiceti lety. Díky kotlíkovým výzvám se daří vyměňovat skoro deset tisíc kotlů, což situaci také velmi zlepšilo. Nejvíce kontroverzní zůstává doprava, kde sice značnou část znečištění tvoří oděr pneumatik a prach, který se znovu rozvíří při jízdě a na vlastní emise z výfuků připadá je malá část celkového znečištění. Ale pokud je možnost v centrech měst nahradit vozidla s dieselovými motory, kde je koncentrace znečištění nejvyšší, pomůže i těch pár procent. Je to celý komplex opatření, jde o to, aby se náš kraj na mapě znečištění nevyjímal pořád červenou barvou.

Výzva s alokací jedna miliarda korun je určená pro kraje a obce, pokud poskytují veřejné služby v přepravě cestujících samy, dopravci ve veřejné dopravě na základě smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. Co konkrétně má v plánu Moravskoslezský kraj?

Výzva je určena pro všechny dopravní subjekty v kraji. Městské dopravní podniky i soukromé dopravce. A v tom je háček celé výzvy. Zatímco ostravský dopravní podnik má vše plně pod kontrolou a může si jasně říci, co kde bude jezdit a co chce vyměnit, kraj vše soutěží ve veřejné soutěži u soukromých dopravců. Takže mezi rozhodnutím a realizací jsou zhruba tři roky. Proto jednáme s ministerstvem, jak umožnit, aby nové ekologická vozidla jezdila nejen v naší krajské metropoli, ale i v ostatních městech, především v lokalitě Havířov a Karviná. Snad se tedy povede, aby nová vozidla s opravdu nízkými emisemi jezdila už brzy v celém kraji.

 

Mohlo by vás zajímat

Všechny aktuality

Obce a města mohou opět žádat o dotace u výzev na Demolice budov a Studie využití brownfieldů

23. 07. 2021 | ČR

Podprogram Demolice budov v sociálně vyloučených lokalitách je součástí programu Podpora revitalizace území a byl navržen jako jedno z podpůrných…

Financování transformace v uhelných regionech – KVK výstupy z workshopu

14. 07. 2021 | Karlovarský kraj

Zástupce Karlovarského kraje představil v rámci své prezentace oblasti transformačního plánu KVK a výsledky komplexního procesu hodnocení pro vybrané potenciální…

Program LIFE 2021 - vyhlášena výzva pro předkládání žádostí

07. 07. 2021 | ČR

Výzvu vyhlásilo Ministerstvo životního prostředí ve středu 30. června 2021 na přípravu projektové dokumentace a spolufinancování standardních akčních projektů a koordinačních…

Financování transformace v uhelných regionech - výstupy z workshopu

01. 07. 2021 | Ústecký kraj

Zástupkyně Regionální stálé konference Ústeckého kraje představila v rámci své prezentace oblasti transformačního plánu ÚK a výsledky komplexního procesu hodnocení…

RE:START pořádá workshop na téma: Financování transformace v uhelných regionech

01. 07. 2021 | Karlovarský kraj

Workshop se uskuteční on-line prostřednictvím komunikační platformy MS Teams ve středu 14. července 2021 od 14:00 do 16.00 hod. Cílem workshopu je seznámit Vás…

Region je jako operační systém. Když se zasekne,
potřebuje Restart.

Jedině tak lze znovu a lépe nastavit všechny důležité funkce a služby.